20120727

SMS cinta dari Allah.

Salam Ramadhan. 

Stop thinking, or anticipating negative outcomes in life. No matter how high you see the chances are for something bad to happen, you must make yourself believe that the possibility of it turning good will be there. And it WILL. 

Sudah berapa kali kita mendengar ayat dan kita sendiri sering mengungkapkannya.. "Semua yang terjadi, dugaan ini, ada hikmahNya" Tapi apakah kita betul-betul percaya? Adakah kita mampu tidak membayangkan.. kalau yang buruk terjadi disebaliknya. Kita sering menyalahi diri sendiri, atau orang lain, menyesali, membenci.. tapi semua ni negatif, dan lama kelamaan akan memakan diri.

We should erase "Kalaulah aku buat macam ni, mesti tak jadi macam ni.." Itu semua yang dah lepas. Dah terjadi. Selagi masih ada nyawa di badan, kita masih ada kuasa untuk MENGUBAH itu semua. Ikhtiar, dan banyak-banyak berdoa dan beribadah, kerana ALLAH MAHA KUASA. Sepertimana, ajal maut di tangan Tuhan, tapi masakan ada doa untuk memanjangkan umur? 

We have to change our perspective, to bury it in our hearts to always be positive. Segala musibah, bencana perkara yang tidak elok berlaku, hanyalah kerana Allah menguji kita, dan sekadar memanggil kita kembali untuk mengingati kita. Allah rindu akan tangisan, doa, dan hati kita, Allah mahukan kita dekat pada-Nya. And if we are patient enough, kita ikhtiar, kita mendekatkan diri dengan-Nya, insya'Allah, sooner or later we will be rewarded. 

Dan sebenarnya, kesabaran itu pun sudah merupakan nikmat Allah. Kerana hati kita lapang.. dan kita tidak perlu menyusahkan diri untuk gusar dan gelisah dengan pancaroba kehidupan. Hidup tu terlalu singkat, mungkin, esok lusa, jasad kita akan dikembalikan ke tanah. Jadi kenapa kita harus mensia-siakan dan menghabiskan masa untuk risau dan sedih dan sesal? 

Dan yang penting. Sentiasa mengucapkan Alhamdulillah walaupun perkara yang kita rasa remeh. Ucapkan Alhamdulillah bila kita bangkit pagi, kerana masih diberi nyawa. Ucapkan Alhamdulillah ketika kita langkah dari katil ke bilik air, kerana masih diberi kekuatan dan kesihatan untuk berjalan. Ucapkan Alhamdulillah bila kita membuka pili air, kerana Allah masih memberi nikmat air kepada kita. Ucapkan Alhamdulillah bila kita melihat muka kita di cermin kerana masih boleh menggunakan mata untuk melihat muka kita.

Terlalu banyak yang nikmat yang Allah beri, yang kita sering anggap remeh. Takkan disebabkan sesuatu musibah yang berlaku, kita rasa hancur harapan, hancur dunia, seolah-olah hilang harapan pada Allah yang maha kuasa, walhal itu hanyalah menunjukkan yang Allah masih ingat dan sayangkan kita. 

Itulah SMS cinta dari Allah untuk kita. Jangan jadikan alasan habis kredit kita tidak menjawabnya.

{ANNA}
blog comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...