20100330

Sesi soal jawab.

Ya, jika anda ada soklan yang ingin ditujukan pada Anna,
bolehlah ditinggalkan di:

http://www.formspring.me/sueannajoe

Jumpa anda di sana.

{ANNA}

20100329

6x6 customized decorative canvas paintings.

Okaaaaaaay, selain memetik Anna suka jugaklah buat benda-benda lain seperti menconteng-conteng di atas kertas dan juga kanvas seperti di atas. Yang kat atas ni Anna buat dan dijual pada event Rantai tahun 2007. Err, 3 tahun lepas. Semunya sudahpun terjual.

Jadi, tangan sekarang rasa gatal dan nak buat balik benda alah ni. Oleh yang demikian, jika anda interested nak satu untuk bagi kat orang ke, diri sendiri ke, nak hias dinding ke, bolehla tempah dengan Anna dengan tema/motif/corak/konsep/pilihan warna korang sendiri untuk RM 50.

Pada yang berkenan, bolehla email Anna di sueannajoe@gmail.com. Tiga tempahan pertama akan mendapat diskaun sebanyak RM 10. Weee.

{ANNA}

20100326

Suka kucing, tapi alah atau malas?

Ya, rasanya kebanyakan orang suka kucing, termasuklah aku ni. Aku ni agak alah dengan kucing, dah tua ni baru boleh tahan sket. Tapi kalau main lama sangat, mulalah mata merah, duk terbesin, tekak rasa gatal dan terbatuk-batuk. Adalah beberapa kali dalam hidup bela kucing. Sekarang ni takda nak bela, cuma kucing liar yang sentiasa lepak kat luar rumah ni adalah. Comel memang comel, tapi waduh, dengan bulunya bila dia dengan gumbiranya lepak tidur atas kasut di rak luar rumah, dan taiknya yang sungguh masyuk di sekitar kawasan rumput, dan kucing tua oren yang kencing di merata tempat termasuklah di atas kereta.

Tetapi, kini, itu semua tidak menjadi masalah lagi, dengan Yume-Neko Smile si kucing robotik!



Haih macam-macam sekarang ni. Menarik memang menarik. Tapi timbul persoalan, haram tak kalau kita ada benda alah ni? Yelah, sedangkan patung-patung sempurna sifat tak boleh, inikan kucing yang boleh katakan sangat menyerupai yang sebenar. Cemana weh? Can or not?

20100324

Apa pendapat korang tentang malam Jumaat?



Beberapa malam yang lepas, sedang aku menonton tv bersama mak, keluarlah iklan ni. Suasana ketika itu menjadi awkward. Masing-masing terdiam, dan kalau boleh mengelakkan langsung eye contact. Ahahaha. Walaupun aku dah berkahwin, dah ada anak, aku jadi naik segan bila tengok iklan ni. Aihh.

{ANNA}

20100323

Hari jadi ke-28 sebagai seorang Ummi.

Sakae Sushi, Sunway Pyramid. Ahad, 21hb Mac, 2010.

Hari ini, 23hb Mac, 2010, genap aku berumur 28 tahun. Lagi 2 tahun aku akan jadi 30. Whoa. Tapi, aku tak pernah rasa seperti umur aku. Aku rasa aku masih lagi muda. Bukan dari segi umur, tapi dari segi kematangan, cara berfikir, dan pencapaian hidup. Walaupun sudah bergelar ibu, aku masih rasa mentah dalam liku-liku hidup.

Aku ni anak yang sangat manja, dan masih begitu. Aku ni dah menjadi terlalu spoil. Secara jujurnya, aku belum pernah merasa kesusahan, kerana sentiasa ada 'back-up' iaitu mak dan ayah. Lagi-lagi dari segi kewangan. Dan sebab itulah, aku ni memang tak pandai nak kerja untuk duit. Boleh katakan apa saja aku buat, aku buat untuk 'suka-suka'. Sebab itu aku kurang serius dalam bisnes sekarang, dan sebab itulah juga, ia tidak semaju yang ia sebenarnya mampu.

Dah tiba masa, aku mula betul-betul berdikari. Masuk bulan 4 ni, aku dah harus mula bekerja dengan bersungguh-sungguh. Aku ni seolah-olah tidak mensyukuri dan mempergunakan kemudahan yang aku ada ni. Happy saja. Tapi sampai bila?

Ini semua untuk masa depan aku jugak, dan terutamanya anak aku ni. Nak-nak lagi bila keluarga aku ni bertambah. Kalau ada rezeki, aku nak minimum 4 orang anak. Ho yeah. Apa-apa pun, hari jadi tahun ini paling dan penuh bermakna kerana meraikannya bersama anakanda kesayangan Muhammad Luqman Wazif.

Syukur Alhamdulillah. Moga aku dan keluargaku dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Amin.

{ANNA}

20100322

Tiba-tiba, ku teringat si dia...

Dari kiri: Ex aku, Din bersama adiknya Sam (nama penuh Samsul). Gambar ni, Din emailkan kat aku sebab aku mintak nak tengok rupa adik dia Sam.
Dia selalu kutuk Sam ni jambu dan jiwang karat.

Aku tengah beleklah entri lama-lama aku. Terjumpa entri pasal si Din. Kalau korang belum baca, silalah pergi baca entri tersebut macam mana aku boleh terkapel dengan mamat ni.

Aku tau, aku dah kawin (dah ada anak dah pon), tak baik cerita hal-hal berpacaran dolu-dolu. Cuma, ntahlah, aku teringat sangat kat dia, dan aku rasa aku perlu luahkan. Pitt pasti paham. Jangan marah ye darling.

Lagipun, baru-baru ni, aku terdengar cerita yang Din ni dah mati sebenarnya, kena baham dek anjing dari neraka, dan dia pon kena humban masuk neraka. Tapi setelah beberapa bulan merengkok dalam neraka, Din diselamatkan. Jadi, dia masih hidup. Ish ish ish. Aku sebenarnya teringat sangat nak berhubung dengan dia, bukannya apa, cuma nak gak tahu cemana pengalamannya dalam neraka tu. Mesti menakutkan. Tapi tulah, sebab aku seorang isteri yang setia, aku terpaksa kuburkan niatku itu.

psst: Din, kalau kau terbaca blog aku ni, aku harap kau tidak melupakan aku seperti aku tidak melupakan kau.

{ANNA}

20100321

I tak suka #017: Bersin tak habis

Nampak gaya aku ni macam anti sangat dengan bersin ni, sebab dulu dah ada dah entri tak suka pasal bersin. Kali ni punya tak suka, adalah jenis bersin yang tak habis.

Bajet dah baiknya nak bersin, hidung rasa geli-geli sket, hidung dah kembang kempis. Mulut dah nganga, pastu dah 'haah...haaah..' habis dah. 'chummm' nya tak sampai. Pergh, memang rasa macam nak tarik cabut hidung je, geram punya pasal. Lepas tu, lama sket kalau dapat bersin rasa kepuasan tahap maksima. Lega yang amat sangat. Nikmat tak terkata.

Dan, seperti di dalam hidup, kita haruslah habiskan apa yang kita mulakan. Jangan sekerat jalan. Janganlah jadi hangat-hangat tahi ayam seperti tuan punya bududanbelacan.blogspot.com nieh. Ahaks.

{ANNA}

20100317

Takda cerita lain ke?

Ubat batuk cap ibu dan anak.

Takda cerita lain ke nak blog, asyik asyik pasal anak je? Memang tak ada. Sejak Luqman lahir 5hb Februari lepas, dia sahaja yang bermain di fikiran aku. Bangun je teringat kat dia, tidur je teringat kat dia, dalam mimpi pon mimpikan dia. Cemana? Yelah, first time mother la katakan. Sememangnya excited teramat sangat. Dan sebab itulah aku buat lagi satu blog khas untuk bercerita hal keiibuan, in fact, dari sejak mengandung lagi. Senang sikit nak track down kaum-kaum ibu yang lain, berkongsi cerita. Because being a mother is a special and serious job. Jadi kenalah ada blog special.

Lagipun, blog ni carca marba. Semua benda ada. Jadi kalau nak cerita sepenuhnya hal dunia keiibuan kat sini tak berapa nak ngamla. Sekali-sekala okaylah. Tapi lately ni, macam terbanyak plak entri pasal budak kicik ni. Aku pon baru je nak habis pantang ni. Nanti dah stat kerja balik, baru mula pikir hal lain, dan dari situ tercetus lah idea untuk entri baru.

Kalau boleh, nak jadi ibu sepenuh masa. Kerja part-time. Blogging sepenuh masa. Sekali-sekala buat workshop dekat studio. Best tu. Insya-Allah. Oleh yang demikian, mulai hari ini, aku nak cuba update blog tiap-tiap hari. Tapi apakah yang nak ditulis setiap hari? Dulu ada jugak satu fasa di mana Anna memang update setiap hari, dan kekadang tu boleh cecah 2-3 post satu hari. Ntah apa aku tulis pon tak tau.

Tapi memang sukar untuk tidak bercerita pasal anak di mana-mana, walaupun dah ada blog khas untuk tu. Kat facebook ka, twitter ka, mesti ada mention pasal anak aku nieh. Yela, dari kecik lagi memang sangat amat suka baby dan budak. Siap bercita-cita nak jadi babysitter. Mana tak seronok ada anak sendiri. Sedangkan ada orang yang jenis tak berapa nak suka budak, bila anak sendiri, bukan main lagi.

Taktaulah camna orang boleh kejam sangat nak dera, nak buang anak. Haih. Orang lain susah payah nak dapatkan anak, ni sesuka hati nak buang. Yang dera tu pulak, ish. Aku tengok anak duk nangis sebab teran nak berak pon dah kesian sangat. Macamana lah diorang sanggup sakitkan anak sendiri? :(

Hmm, tukar balik subtopik. Tak mahu sedih-sedih.

Tak sangka sebenarnya dah ada anak ni. Kekadang renung je Luqman, rasa macam tak percaya. Eh betul ke ni anak aku ni?  Tapi siyes memang rasa tak percaya, macam magic. Tengok setiap inci badannya, mata, tangan, hidung, mulut, jari, telinga, kaki, pungkok dan teloq, semuala. Macam waaaaaaaaaa. Hebatnya kuasa Allah.

Harap-harap Muhammad Luqman Wazif membesar menjadi orang yang baik akhlaknya. Risau tengok keadaan sosial sekarang ni. Risau woo. Tapi sekarang ni dia masa bayi yang kecil. Jadi kenapa perlu risau kan? Risau nantilah. Sekarang kita enjoy dulu! Ahahaha. Hmm.

{ANNA}

20100316

Haih budak ni.

Muhammad Luqman Wazif. 1 bulan 3 hari

Haih budak ni, tanak tidur plak memalam. Tidur pon dalam setengah jam je. Anna dan Pitt duk mencari sebab apa la dia tanak tidur ni. Memangla menjadi kebiasaan baby berjaga malam, tapi dia semacam tak senang duduk, merengek ja. Jadi, dalam pukul 5 pagi tadi kami bawak lah dia turun, terus dia senyap. Rupanya dia lebih gemar duk di bawah. Yelah, kat atas ni macam terperap, udara tak fresh. Kat bawah luas lagi, udara pon rasa segar je. Haih, kecik-kecik pon dah pandai rasa.

Sekarang ni, dia dah jadi macam bahan eksperimen. Asal dia menangis je kami mengambil beberapa langkah untuk mencari puncanya, iaitu:
1. Meletakkan jari di mulutnya untuk melihat sama ada dia lapar untuk menyusu.
2. Memerikasa lampinnya untuk melihat sama ada dia poo poo atau kencheng.
3. Menepuk dan menggosok belakangnya supaya dia sendawa.
4. Meletakkan minyak Telon di perutnya, takut dia kembung.
5. Mendakapknya, mungkin dia nak bermanja.
6. Mendukung dan membuainya, mungkin dia nak tidur.
7. Bercakap, menyanyi & bergurau dengannya kerana mungkin dia hendak bermain.
8. Membaca ayat Kursi dan berzikir.
Dan bila salah satu langkah yang di ambil ini berjaya membuatnya diam, kami akan menarik nafas lega sambil berkata "Haaaa, (poo poo/lapar/ngantuk/etc...) rupanya. Kenapa tak cakap? Ummi & baba manala nak paham. Lain kali cakaplah 'Luqman nak poo poo' ke, 'Luqman nak susu ke' kan senang" Hahah yelah tu, maunya dia cakap, terkejut bin pengsan ler ummi ngan babanya.

Tapi Alhamdulillah, Luqman ni takda susah nak jaga pon. Easy baby. Cuma time berjaga malam tu rasa penat sket lah sebab ngantuk. Kalau tak steady je. Menjaga anak sendiri ni memang rasa seronok, bahagia dan puas yang amat sangat. Dan bila dah sukses mencari punca dia menangis tu, rasa macam nak bersorak kegembiraan.

And everyone lived happily ever after... for a while that is..

{ANNA}

20100314

Mampukah aku?

Gambar di ambil semalam, Mac 13.
Ketika ini umurnya 1 bulan 1 minggu dan 1 hari.

Kicik-kicik dah pakai jeans. Ah ganteng anak aku nieh. Cium sket!

Dulu masa mengandung, aku sombong dan berlagak dengan membuat pernyataan, "Alah, aku dah biasa berjaga malam, kadang sampai Subuh pon tak tidur, nanti dah ada baby senanglah, kalau dia tanak tidur malam pon aku dah biasa. Boleh gak dia teman aku bermain internet." Ahahahaha, okay aku silap besar. Berjaga malam bermain facebook etc adalah langsung tidak sama dengan berjaga malam menjaga anak okay?

Sebenarnya entri ni patut dikarang jam 2 pagi tadi, tapi sebaik sahaja aku mengarang, anak pon terjaga nak susu. Jadi tengahari ni baru aku kembali menulis. Dulu ingat boleh lah nak menaip sambil meriba anak. Ye lah tu. Mungkin la, sebab dia pon still baby, kalau dah besar sket boleh kot. Sekarang ni, kalau duk jaga dia, kena 100% beri perhatian.

Tapi, Alhamdulillah. Ada bibik, jadi lepas Subuh tu dapatlah pass baby kat bibik dan jaga, supaya boleh ganti tidur. Dan, jugak kami pon bisnes sendiri, jadi takdalah nak terkejar untuk bersiap ke ofis. Aku tersangatlah respek pada parents yang tak ada bibik, dan bekerja masuk opis 9-5. Serius, how do you do it? Even ada bibik pon terasa penat phwoaarr. Hebat lah korang.

Memanglah best ada bibik tolong jaga. Tapikan, rasa macam lepas tangan. Mampu saja, dan ada je aku jaga tanpa bibik. Sepatutnya, aku lihat ni sebagai satu kesenangan dan kemudahan untuk aku, sebab ada masa nak buat kerja lain dan berehat. Tapi haih, rasa serba salah tu memang ada. Berat je rasa hatiku ini.

Lagi seminggu Anna akan habis berpantang. Then tak lama lagi, dah boleh kembali bekerja. Rasa tak sanggup nak tinggal Luqman kat rumah. Mungkin sekali-sekala tu bawak lah baby ke studio sekali. Kata bisnes sendiri. Tapi haih, bisnes sendiri ni, memang struggle. Selalu ada rasa nak give up. Huhu. Kenalah kerja rajin-rajin untuk anak. Nanti ni Anna dan Pitt nak bukak bank account tuk baby. Duit-duit sumbangan orang yang melawat nak simpan. Nanti dah besar, Insya-Allah dah banyak duit dia.

Duit simpanan Anna dah tak ada, waaaaa. Semua digunakan untuk studio. Sedih pon ada, income takda nak masyuk sangat. Takpa, lepas ni ummi kerja rerajin ya anakandakau Muhammad Luqman Wazif... I love you so much baby. Mwahs. {UMMI}

20100313

I tak suka #016: Drama Melayu & Disko

Tadi sambil menyusu anak, gua (ter)layanlah drama Melayu kat Astro tajuk Pemandu Jelita lakonan Julia Ziegler. Kadang-kadang tu seronok jugak tengok dedrama ni. Asyik layan citer homputih je kan.

Dah jadi macam satu kebiasaan dalam drama Melayu ni menyelit situasi di dalam disko, tengah kelabing. Habis urban dan so-sial lah tu. Haih. Set biasanya berdinding gelap, hitam, lampu lip lap sudah pasti, dan lagu hit terkini atau dangdut. Paling tablebla tengok orang-orang yang buat-buat menari dalam tu. Kelakar hokey, nampak sangat fake. Lepastu, yang pelakon yang dipaparkan rosak akhlak dalam tu, mesti duk meletakkan bahu di atas aweks, dan diorang semua buat ala-ala mabuk weng dan high. Ayoo. Jangan lupa segelas air yang menyerupai arak.

Serius weh tak suka scene sebegitu ropa. Come on, kalau citer homputih ada ke? Jarang kot tengok. Hmm tapi kalau jenis teenage flick ada gak, tapi jenis buat party kat rumah ketika ketiadaan ibu bapa atau di frat house. Ahaha.

Tapikan, memang dah kebiasaan orang duk pi clubbing. Whateverlah, memasing dah besar panjang, taulah jaga diri sendiri kan. Mungkin yang kaki clubbing ni patut jugak apply masuk drama Melayu ni untuk scene di club. Dapatlah duit sket tuk basahkan tekak yang haus tu kat mapley lepas penat berdansa di kalabu malami, itupun kalau belum basahkan tekak dengan air yang lebih panas. Huhuhu.

{ANNA}
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...